Hae
Big mamas home

Vuosikatsaus 2022

Nyt on vuoden 2023 toinen päivä. Vuoden vaihde tuli ja meni. Täällä vuosi vaihtuu sohvan nurkassa viltin alla. Lasten flunssa iski viimeisenä minuun ja sen lisäksi en ole nukkunut kunnolla yli viikkoon, joten en edes yrittänyt valvoa. Mutta se ei itseä haittaa. Uusi vuosi ei ole ollut koskaan kuulunut niihin juhliin, joihin jaksaisin panostaa. Panostetaan ensi vuonna, kun lapset ovat meidän kanssa juhlimassa vuoden vaihdetta.

Mutta nyt olisi vuorossa blogin perinteisen vuosikatsauksen. Tänä vuonna ajattelin koota koko vuoden yhteen postaukseen, vaikka aiempina vuosina olen jakanut sen kahteen. Pitkähän tästä tulee, mutta koettakaa jaksaa.

Tämä vuosi on ollut samaan aikaan todella hyvä ja todella raskas. Tänä vuonna olen löytänyt rakkauden ja saanut paljon sellaista, mitä olen toivonut. Esikoinen aloitti myös koulutaipaleensa. Samaan aikaan minä olen taistellut yhä pahenevien mielenterveysongelmien kanssa, kunnes jäin loppuvuodesta sairaslomalle. Mutta nyt itse postaukseen ja siinä enemmän tästä vuodesta.

Tammikuu

Vuosia alkoi eristyksessä koronan vuoksi. Oltiin ihan viimeisiä, joita asetettiin eristyksiin silloin. Omalla kohdallani tauti oli rankka ja sain myös long covid-version, joten se ei oltu ihan sillä perus eristyksellä selvä. Mutta niin se arki koitti myös eristyksen jälkeen. Loppiaisviikonloppuna nautittiin sinkkuäitien minilomasta yhä jouluisessa Porvoossa. Kyseinen reissu oli ihana ja tuli eristyksen jälkeen tarpeeseen. Yövyttiin Porvoossa hotelli Onnissa, joka on ihan bontique hotelli Vanhassa Kaupungissa.

Kirjoitin tuolloin myös deittailusta. Lukijan toiveesta kirjoitin millaiseksi koen treffailun väkivaltaisen parisuhteen jälkeen. Kirjoitin myös siitä miten ihastuminen kuuluu osana deittailuun ja sen lisäksi kirjoitin myös ekoista kerroista. Tammikuussa me alettiin viimein seurustelemaan. Muistan kyseisen keskustelun varmaan ikuisesti. Halailtiin mun söngyllä ja mä aloitin keskustelun sanomalla: ”Mun mielestä tämä meidän juttu ei tunnu enää pelkältä tapailulta.” Siitä se sitten lähti. Samaan aikaan kaipasin myös hieman vertaistukea vanhemmuuteen.

Kuukauden postaus: Kirjoitin tammikuussa melko perusteellisen esittelyn itsestäni. Se kannattaa lukea. Toki perhetilanteeni ei pidä enää paikkansa, sillä enää meidän perheessä ei ole vain minä ja lapset.

Helmikuu

Helmikuun alussa kuukaudelle oli paljon suunnitelmia. Ollaan kuitenkin ehditty viettää puolison (silloin vielä poikaystävä) kanssa rauhassa parisuhdeaikaa ja arki on rullannut aika kivasti. Silloin kumppanini ei ollut vielä tavannut lapsiani ja meidän yhteinen aika oli nimenomaan meidän yhteistä aikaa. Pohdin kyllä sitä, koska esitellä uusi kumppani lapsille. Kerroin silloin, miten olen muuttunut vannoutuneesta farkkujen käyttäjästä mekkomuijaksi. Oltiin myös hiihtolomalla lasten kanssa ja käytiin kyläilemässä ystävillä.

Helmikuun loppupuolella Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Se säikäytti ja pelotti. Lapsetkin huomasivat asioita, joten piti miettiä miten heille puhutaan asiasta. Toivon edelleen joka päivä, että sota saataisiin loppumaan.

Kuukauden postaus: Helmikuussa puhututti myös hallituksen esitys raiskauslain muutoksista. Kirjoitin silloin postauksen siitä, miten vain kyllä tarkoittaa kyllä.

Maaliskuu

Maaliskuun alussa kärsin kovasta päänsärystä ja sain apuaHaaveilin kunnon keväästä, kuten aina tähän aikaan vuodesta. Alkuvuosi tuntuu aina niin kovin pitkältä. Tällöin sisustin myös keittiöön vähän väriä. Ollaan myös leivottu lasten kanssa yhdessä niin keksejä, kuin muumimukisämpylöitä. Olen myös opetellut ottamaan apua vastaan sen jälkeen kun olen pärjännyt niin kauan yksin vastuussa kaikesta.

Ollaan vietetty myös aikaa uusperheenä ja vietettiin vähän myöhässä esikoisen kuusvuotis synttäreitä. Puolisoni vei tytöt myös ensimmäistä kertaa elokuviin, josta lapset olivat toki innoissaan. Julistin myös olevani ylpeästi MILF  ja avasin sitä mitä milfeys on. Kuukautiseni olivat myös edelleen sekaisin koronan jäljiltä.

Kuukauden postaus: Maaliskuussa kirjoitin myös postauksen siitä, miten haluaisin olla joskus vaimo. Olen vasta nyt tämän suhteen myötä alkanut unelmoida häistä, mutta ennen kaikkea haluaisin olla vaimo.

Huhtikuu

Huhtikuussa minä olen ainakin ollut jo aivan keväässä. Silloin elettiin vahvasti hoitajien työtaistelua ja pelättiin pakkolakia. Tai ainakin moni meistä, joita asia kosketti eli tätä vahvasti mukana. Meidän perheessä on myös puhuttu sananvapaudesta. Tänä vuonna vietin pääsiäistä yksikseni, kun lapset olivat vuorostaan toisessa kodissaan.

Huhtikuussa sain myös opiskeluja varten erityisen tuen päätöksen, jonka avulla uskoin saavani opintoja suoritettua. En ihan vielä tajunnut, että se mitä oikeasti tarvitsisin olisi pitkä sairasloma. Tähän aikaan meidän parisuhteessa on ollut menossa myös se kolmen kuukauden kriisi, josta olen kertonut, ja joka tuntuu kohdallani aina tulevan. Loppu kuusta oltiin kuitenkin päästy suhteessamme neljän kuukauden ikään. Sain kollegaltani Mirvalta myös aivan ihanan lahjan. Kuvattiin myös Katrin kanssa yhdet koko vuoden kivoimmista asukuvista.

Kuukauden postaus: Kirjoitin postauksen opiskelu ja ahdistuneisuushäiriö, jossa avasin hieman sitä, miltä tuntuu opiskella tämän tyyppisten mielenterveysongelmien kanssa.

Toukokuu

Toukokuussa oli vihdoin kunnolla kevät, joka on ehdottomasti paras aika vuodesta. Puhuin silloin muun muassa omista äitienpäivän kipukohdista ja halusin muistuttaa, että on ihmisiä jolle äitienpäivä ei ole pelkkää iloa. Iloitsin myös siitä, miten olen jaksanut olla parempi äiti lapsilleni. Äitiyteen liittyvät asiat ovat muutenkin mietityttäneet, koska pohdin myös sitä, että toivottavasti rakkauteni lapsiani kohtaan riittää. Kirjoitin myös vapaudesta, josta olen saanut nauttia tässä parisuhteessa.

Käytiin myös pitkästä aikaa kunnolla treffeillä puolison kanssa, mikä oli kivaa. Toukokuussa kukkivat viimein myös kirsikankukat. Laitettiin lasten kanssa myös meidän parvekeviljelykset kasvamaan. Aloitettiin kasvattaminen todella ex temporee ja vähän jännitti tuleeko tästä mitään. Mutta mahtui kevääseen myös niitä mielenterveysongelmien varjostamia hetkiä.

Kuukauden postaus: Kirjoitin tässä kuussa ensimmäistä kertaa vauvakuumeestani.

Kesäkuu

Koko kesä oli ihan uskomattoman ihana, mutta kesäkuu alkoi erityisen ihanasti hotelliviikonlopulla. Päästiin viikonlopun aluksi kokemaan ihan mieletön elämys Hilltop Forestissa. Tämän jälkeen matkattiin takaisin Helsinkiin Hotelli Mestariin ja vietettiin aika railakas ilta Helsingin yössä. Kyseinen tuulettuminen ja viikonloppu tuli kyllä kaikkineen tarpeeseen. Juttelin myös sinkkuäitiydestäni toimittajalle.

Kesäkuussa pohdin sitä, etten haluakaan seksiä niin paljon kuin olin ajatellut haluavani. Kirjoitin kesän huumassa myös oodin kesähelsingille. Minusta tuli kesällä myös koululaisen äiti.

Kuukauden postaus: Kirjoitin postauksen parisuhteen varoitusmerkeissä.

Heinäkuu

Heinäkuu alkoi rennosti lasten kanssa. Täytin kuun alussa myös 33-vuotta ja juhlittiin tätä merkkipäivää synttäribrunssilla. Seuraavana päivänä tästä lähdettiin rakkaulomalle Tallinnaan. Kyseessä oli meidän kummankin ensimmäinen, itsenäinen ulkomaan matka. Eikä tämä taatusti jäisi viimeiseksi. Ollaan haaveiltu jo kaikenlaisista reissuista yhdessä. Yövyttiin Tallinnassa uniikissa Hektor Container hotellissa.  Tällä reissulla päätettiin myös alkaa yrittämään vauvaa, vaikka ei sitä kenellekään kerrottu. <3

Ostin myös keltaisen mekon, vaikka inhona keltaista. Meidän parvekekasvimaa myös kukoisti.

Kuukauden postaus: Jaoin kanssanne myös ajatuksi yhteen muuttamisesta. Asuttiin vielä erillään, mutta oltiin puhuttu paljon tulevasta ja yhteen muutosta.

Elokuu

Elokuussa kesä vielä jatkui. Oltiin elokuussa oltu puolison kanssa puoli vuotta yhdessä. Jaoin sen kunniaksi meidän rakkaustarinan tänne teille luettavaksi. Kirjoitin myös postauksen siitä, miten en ollut saanut orgasmia kumppanin kanssa ennen kuin täytin 30 vuotta. Minulla oli nyt kotonani koululainen ja palasin itsekin vielä koulun penkille.

Ostin tällöin myös paljettimekkoni, jota moni on ihaillut. Mietin juuri, kuinkakohan pitkään se mahtuu päälleni näin raskaana. Elokuussa on myös blogini syntymäpäivät ja tänä vuonna tämä blogi täytti seitsemän vuotta. Mikä on ihan uskomatonta. Aloitin kirjoittamisen esikoisen raskausaikana ja tässä sitä ollaan, koululaisen äitinä.

Kuukauden postaus: Haluan tähän nostaa kirjoitukseni on ihanaa olla kolmekymmentä.

Syyskuu

Korjattiin meidän parvekesato. Tomaattia tuli enemmän, kuin odotin, mutta perunat epäonnistuivat. Ensi vuonna uusi yritys. Pohdin blogikirjoituksen verran millaista on rakastua ihan ensimmäisen kerran ja millaista on rakastua kolmekymppisenä aikuisena. Pääsin myös viimein, pitkän tauon jälkeen Habitareen, mikä on ihanaa ja puolisoni vei minut Behmin keikalle. Avasin myös sitä, millaista seksielämä on uusperheessä. Innostuin myös erään yhteistyön myötä Gua shamisesta.

Tämä oli myös mahtavien second hand löytöjen syksy! Löysin muun muassa vuosia etsimäni täydellisen neuletakin. Koin myös olevani todella vahvasti umpikujassa ja minulle tehtiin elämäni ensimmäinen tarottulkinta.

Kuukauden postaus: ”Pettäminen on minulle ehdoton ei” postauksessa pohdin sitä, tuleeko kokemastani pettämisestä minulle uusi trauma.

Lokakuu

Lokakuu oli merkittävä kuukausi. Annoin muun muassa haastattelun plusmuotiin liittyen. Kävin myös lounaalla täysin pimeässä, mikä oli todella hauska, erilainen ja ajatuksia herättävä kokemus. Minulla oli myös mieli aika mustana. Mielenterveysongelmani tulivat siihen pisteeseen, että jäin pitkälle sairaslomalle ja laitoin koulun toistaiseksi tauolle. Minulla oli myös todella hyvä lääkärinkäynti.

Päätettiin myös puolison kanssa muuttaa yhteen ja alettiin rakentamaan yhteistä kotia. Innostuin myös vuosien jälkeen maalaamaan taas akryyliväreillä. Kuun loppupuolella puoliso kantoi sohvansa ja muut tavaransa sisään minun kotiini. Tämän kunniaksi me vietettiin myös aivan ihanat treffit.

Innostuin myös etsimään pukeutumisinspiraatiota Pinterestistä, kun oma vaatekaappi alkoi tuntua loppuun kalutulta.

Kuukauden postaus: En voi olla hehkumatta koko syksyn parasta kirppislöytöäni vielä kerran.

Marraskuu

Marraskuu oli melkoinen rakkauskuukausi. Me elettiin uutta honeymoonia ja kävi ilmi, että olin lopultakin raskaana. Mistä oltiin tietysti kaikki äärimmäisen onnellisia. Tilattiin meille myös joulukalenteri piristämään joulun odotusta. Ilmoitin myös, että toteutan pitkäaikaisen haaveeni ja teen blogijoulukalenterin. Juhlittiin myös minun kuopukseni viisivuotis synttäreitä halloween teemalla. Tunnelmoitiin myös perheen kesken joulua ja lapset pääsivä tapaamaan joulupukin lisäksi Ryhmä Haun hahmot.

Kuukauden postaus: Vauvauutisen jälkeen meiltä kysyttiin, miten uskallettiin yrittää vauvaa nyt kun mielenterveyteni on huonossa jamassa. Vastasin tähän kysymykseen tässä postauksessa.

Joulukuu

Joulukuun ajan blogissa pyöri ensimmäinen blogijoulukalenteri, johon meni paljon omaa energiaani. Kirjoitin minä myös muista aiheista. Joulukuu on esikoiseni synttärikuukausi. Hänen syntymäpäiviään juhlittiin kissasynttäreillä. Koin äärimmäisen tärkeäksi muistuttaa joulun alla siitä, että joillekin pyhät ovat sitä kaikkein vaarallisinta aikaa. Meidän joulu ei lopulta mennyt lainkaan, niin kuin suunniteltiin, mutta oli oikein kiva muuten. Aloitettiin puolison kanssa kokonaan uusi, yhteinen jouluperinne.

Tein myös postauksen siitä, millainen Satisfyerin joulukalenteri oli.

Kuukauden postaus: Pääsin viemään lapseni ensimmäistä kertaa Tuomaan markkinoille.

Sellainen oli meidän vuosi 2022.

Ensi vuodelta toivon lempeyttä ja parempia aikoja. Maailmalle, erityisesti Ukrainaan ja tänne kotimaahan, sekä meidän perheelle. Toivon, että saan oman mielenterveyden parempaan balanssiin. Ja toki toivon, että meidän vauva syntyy terveenä.

-Jenni

Seuraa minua: Instagram / Facebook / Tiktok

Muut tilini: @bmhinterior / @elise_visuals / @plustyylit

LUE MYÖS