Big mamas home

Sinkkuäitien miniloma Porvoossa

Tässä teille postikortteja talvisesta Porvoosta! Miniloma muissa maisemissa eristyksen jälkeen tuli enemmän, kuin tarpeeseen. Porvoo on minulle aivan erityinen paikka, vietettyäni siellä paljon aikaa nuoruusvuosinani. Toki, asiat ovat muuttuneet paljon nuoruusvuosistani ja kaikki ystävänikin ovat jo hajaantuneet maailmalle, mutta kyseinen kaupunki on minulle yhä erityinen. Porvooseen tullessa tuntuu edelleen siltä, kun tulisin takaisin kotiin.

Porvoon Vanha kaupunki - BMH - Big mamas home by Jenni Sinkkuäitien miniloma Porvoossa - BMH - Big mamas home by Jenni Porvoon Vanha kaupunki - BMH - Big mamas home by Jenni Sinkkuäitien miniloma Porvoossa - BMH - Big mamas home by Jenni Porvoon Vanha kaupunki - BMH - Big mamas home by Jenni

Sinkkuäitien miniloma

Se oli Heidi, joka ehdotti ensimmäisen kerran hotelliyötä Porvoon Vanhassa kaupungissa sijaitsevassa Hotelli Onnissa. Emme ole ehtineet nähdä ikuisuuksiin, joten yhteinen irtiotto hotellissa ja mahdollisuus vaihtaa kuulumiset rauhassa oli enemmän, kuin houkutteleva. Onneksemme saimme myös aikataulut sopimaan yhteen. Vielä suurempi onni oli se, että eristykseni ehti loppua sopivasti ennen tätä lomaa. Joten viime perjantaina Heidi kurvasi autolla hakemaan minut ja me suuntasimme kohti Porvoota ja Hotelli Onnia.

Tämä kyseinen bontique hotelli on ansainnut aivan oman postauksensa.

Hotelli Onni Porvoon Vanha kaupunki - BMH - Big mamas home by JenniHotelli Onni - Miniloma - BMH - Big mamas home by JenniFannys cafe - Porvoon Vanha kaupunki - BMH - Big mamas home by Jenni Porvoon Vanha kaupunki - BMH - Big mamas home by Jenni Porvoon kirkko - Miniloma - BMH - Big mamas home by Jenni

Moni mieltää Porvoon vanhan kaupungin kesäkohteeksi, mitä se toki on, mutta se on myös aivan täydellinen talvikohde. Mekin olimme saaneet palautetta siitä, kannattaako kyseiseen paikkaan lähteä näin talvella. Mutta Porvoo on talvella todella tunnelmallinen paikka ja Vanha kaupunki on kuin suoraan postikortista. Se sopii täydellisesti rauhalliseen talven minilomaan. Katuja koristi edelleen kauniit jouluköynnökset ja -valot.

Sinkkuäitien miniloma Porvoossa - BMH - Big mamas home by Jenni Petris Chocolate room - BMH - Big mamas home by Jenni Petris Chocolate room - BMH - Big mamas home by Jenni Sinkkuäitien miniloma Porvoossa - BMH - Big mamas home by Jenni Sinkkuäitien miniloma Porvoossa - BMH - Big mamas home by Jenni

Mitä tuli tehtyä?

Kirjauduimme hotelliin iltapäivällä ja lähdimme siitä suoraan kahville, sekä kävelemään Vanhaan kaupunkiin. Nopea tilannepäivitys tuli tehtyä Heidin kanssa jo autossa, mutta nyt oli tilaisuus päästä juttelemaan ihan kunnolla.  Koska myös kahvihammasta kolotti, menimme ensimmäisenä Cafe Fannyyn kahville. Kyseinen kahvila sijaitsee aivan Raatihuoneen torin laidalla Porvoon Vanhassa kaupungissa. Kahvila valmistaa kaikki tuotteensa itse ja sieltä saa erikoiskahveja. Missä espressopohjainen kahvi, siellä minä. Me otimme kahvin kylkeen lohipiirakat, jotka saa meiltä molemmilta täydet suositukset.

Sinkkuäitien miniloma Porvoossa - BMH - Big mamas home by Jenni Runo hotelli - BMH - Big mamas home by Jenni Runo hotelli - BMH - Big mamas home by Jenni Sinkkuäitien miniloma Porvoossa - BMH - Big mamas home by Jenni Sinkkuäitien miniloma Porvoossa - BMH - Big mamas home by Jenni Runo Hotelli Porvoo - BMH - Big mamas home by Jenni

Kahvien jälkeen lähdimme kävelemään pitkin lumipeitteisiä mukulakivikatuja ja poikkesimme Vanhan kaupungin liikkeissä. Petris Chocolate Roomilta kävimme valitsemassa käsintehtyjä konvehteja syötäväksi hotellihuoneessa myöhemmin illalla. Poikkesimme myös kuohuviinille Runo hottellin baariin. Tästä suuntasimme hakemaan sushia, joka oli tarkoitus syödä myöhemmin hotellilla. Matkalla poikkesimme vielä Doris & Dukessa, josta minä ostin tuliaisia heilalleni. Kyseinen liike myi kotimaisia korvakoruja, joista minä tietysti olin innoissani. Valikoimasta löytyi muun muassa hypettämiäni Vorssa Inkin korvakoruja. Kaikki tämä sijaitsi Porvoon Vanhan kaupungin alueella. Välimatkat eivät olleet pitkiä, silti saimme illan kulumaan kivasti ympäriinsä kävellen ja poiketen siellä täällä.

Sinkkuäitien miniloma Porvoossa - BMH - Big mamas home by Jenni Kuusilinna - Porvoon Vanha kaupunki - BMH - Big mamas home by Jenni Sinkkuäitien miniloma Porvoossa - BMH - Big mamas home by Jenni Doris ja Duke shop - Porvoo - Miniloma - BMH - Big mamas home by Jenni Tuliaiskahvi - BMH - Big mamas home by Jenni Sinkkuäitien miniloma Porvoossa - BMH - Big mamas home by Jenni

Iltapalaksi me tosiaan söimme sushia hotellilla. Aamiainen tarjoiltiin hotellin yhteydessä sijaitsevassa ravintola Sicapellassa. Kirjauduimme hotellista ulos puolen päivän aikaan ja poikkesimme vielä Ani’s Cafessa lounaalla. Kyseinen kahvila on tuttu jo meidän kesäreissultamme Porvooseen, jolloin vierailimme siellä ensimmäistä kertaa. Ani’s Cafe myy ihanaa kasvisruokaa. Kumpikin meistä otti lounaaksi talviaamiasen, johon kuului juustosämpylä, chiavanukas, hedelmiä, raakasuklaapallo ja kuuma juoma, eli meidän tapauksessamme latte. Viimeiseksi kävimme Vintage Jokikadussa ja Riimokossa, joka on suorastaan legendaarinen lelukauppa Porvossa. Sieltä ostin lapsille pienet tuliaiset.

Ani's Cafe Porvoo - BMH - Big mamas home by Jenni Ani's cafe Porvoon Vanha kaupunki - BMH - Big mamas home by Jenni Ani's Cafe Porvoo - BMH - Big mamas home by Jenni Ani's Cafe Porvoo - BMH - Big mamas home by Jenni Ani's Cafe Porvoo - BMH - Big mamas home by Jenni

Tämä miniloma tuli oikeasti tarpeeseen ja oli ihanaa viettää aikaa Heidin kanssa pitkästä aikaa. Sovimme, että sinkkuäitien hotellilomista tulee traditio ja seuraava reissu on jo suunnitteilla.

Lopuksi muutama konkreettinen porvoovinkki.

Missä kannattaa käydä

Kahvilat/ravintolat

Ani’s Cafe, kasvisruokaa myyvä kahvila ja lounaspaikka. Kokeile ainakin tomaatti-mozarella croisanttia. Myös sitruunamarenkikakku on ihanaa.

Tee- ja kahvihuone Helmi. Ihana, vanhanajan teehuone, jossa on suorastaan englantilainen tunnelma. Teen ja kahvin kanssa saa vaikka mitä herkkuja.

Cafe Fanny sijaitsee Raatihuoneen torin laidalla ja siinä on aivan ihanan näköinen iso terassi. Kaikki tuotteet tehdään itse ja kahvilalla on anniskeluoikeudet.

Sicapelle ravintola (varauksella) tämä on hotelli Onnin yhteydessä oleva tunnelmallinen ravintola, jota voin suositella ainakin aamiaisen perusteella. Ravintola tarjoilee myös brunssia, jota pitää kokeilla seuraavaksi.

Sakura sushi Porvoo aivan Vanhan kaupungin laidalla sijaitseva sushipaikka. Tämä on ilmeisesti se kaikkien porvoolaisten vakkari. Sushi oli todella hyvää ja sieltä sai otettua mukaan juuri sellaisen annoksen, kuin haluaa.

Liikkeet

Vintage Jokikatu, vintageliike, josta löytyy muun muassa suomalaista lasia ja vaikka mitä muuta.

Riimikko, legenaarinen lelukauppa, josta ei kannata niitä uusimpia hittileluja etsiä, mutta josta löytää kyllä ihan varmasti viemisiä lapsille. Itse muistan kyseisen lelukaupan jo lapsuudesta.

Petris Chocolate Room, käsin tehtyä suklaata, sekä sisustustuotteita ja vaatteita. Suklaalle arvosanaksi täysi kymppi ja paikan päältä voi koota juuri sellaisen rasian suklaata, kuin itse haluaa.

By Pias, boho-henkinen lifestylbrändi, joka saa minut toivomaan, että olisin paria kokoa pienempi. Tässä kyseisessä kivijalassa kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa vaatteita, sisustustuotteita ja jos ei muuten, niin inspiraatiota hakeakseen.

Kuusilinna Living liike on myös aivan ihana. Vaikka ei lähtisi huonekaluostoksille, täältä löytyy paljon piensisustusta. Sekä esimerkiksi Cozy Publishinginin kirjoja, joita minulta löytyy useammat

Arki - BMH - Big mamas home by Jenni

Tässä olivat omat suositukseni ja vinkit Porvooseen.