Big mamas home

Tallinnan matkapäiväkirja

Matkapäiväkirja on ehkä semisti liioitellusti sanottu, sillä olimme reissussa vain yön yli. Kummoista matkapäiväkirjaa ei siinä ajassa ehdi pitämään, mutta ajattelin siitä huolimatta kertoa miten meidän reissu meni.

Sunnuntai

Klo. 08:30

Lähdettiin kohti satamaa. Oltiin herätty hyvissä ajoin. Meikäläinen oli pakanut siinä aamulla, koska edellisen päivän seitin ohuet oli menneet liian pitkäksi ja pakkaamisesta ei illalla tullut mitään. Ihan vähän jännitti, että miten kaksi stressilähtijää selviää lähdösti kiukuttelematta tai riitelemättä. Mutta hyvin se meni. Oltiin sovittu pelisäännöt valmiiksi. Olin ilmoittanut, että minä en aio olla satamassa valmiina kahta tuntia etukäteen, vain sen verran kuin vaaditaan. Kumppanini on yleensä minuakin aiemmin etuajassa paikalla. Ja minä olen yleensä hyvissä ajoin. Hän myös stressaa lähtöä aikaisemmin kuin minä. Mutta me selvittiin lähdöstä kunnialla.

KLO. 09:30

Oltiin satamassa, tsekattu itsemme laivaan ja päästykin laivaan. Matka kestäisi kokonaisuudessaan reilu pari tuntia. Aloitettiin reissu laivan aurinkokannelta, mutta jouduttiin lähtemään sieltä melko sankan tupakan käryn vuoksi. Syötiin aamiainen laivalla ja aika nopeasti oltiinkin sitten perillä.

Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Telliskivi Tallinna - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Telliskivi Tallinna - BMH - Big mamas home by Jenni Telliskivi Tallinna - BMH - Big mamas home by Jenni

KLO. 11.15

Perillä Tallinnassa. Tässä vaiheessa tuntui sellainen todella kutkuttava odotus. Me ei olla kumpikaan käyty kunnolla Tallinnassa. Tai no, minä olen mutta en muista siitä yhtään mitään kuumetilojen vuoksi. Lähdetään suunnistamaan kohti Telliskiven aluetta, jossa meidän hotelli sijaitsee. Tiedettiin, että se on ihan kävelymatkan päässä. Emme päässeet vielä kirjautumaan sisään, mutta saisimme kuitenkin matkatavarat säilöön hotellille. Sitten voisimme mennä kiertämään kaupunkia rauhassa, ilman kantamuksia.

Balti Jaama turg - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Balti Jaama turg - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni
KLO. 12:00

Ollaan tähän mennessä saatu jätettyä tavarat hotelliin ja lähdettiin etsimään lounasta. Olimme kävelleet ohi paikasta nimeltä Balti Jaama Turg, jota meille oli kehuttu molemmille. Kyseessä oli siis sellainen torin ja kauppahallin risteymä. Siellä oli torikojuja täynnä hedelmiä, vihanneksia ja valtavan kokoisia meloneita. Paikka oli myös täynnä pieniä ravintoloita ja valinnanvaraa oli leipomoista itämaisiin ravintoloihin, sekä kaikkea siltä väliltä. Päädyttiin lopulta pizzaan. Eikä kyseessä ollut mikään kebappipaikan pizza, vaan oikeasti hyvä pizza. Hinta/laatu-suhde tässä pizzassa 50/5. Oma pienempi pizzani maksoi 5 € ja oli oikeasti todella hyvä ja laadukas. Nam.

Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Balti Jaama turg - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni

KLO. 13:00

Ruuan jälkeen kierrettin nopeasti Balti Jaama turgin yläkerta, jossa oli vintage-, design- ja turistipuoteja. Minua kiinnosti erityisesti ne vintagepuodit. Desingn putiikista löysin myös paikallisia korvakoruja. Joista useat olivat aivan ihania. Tämän jälkeen lähdettiin kävelemään kohti vanhaa kaupunkia, sillä oltiin kumpikin ymmärretty, että se on Tallinnassa se juttu.

Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Sveta Vintageliike - BMH - Big mamas home by Jenni Vintageliike Tallinna - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni

Vanhaa kaupunkia kohti kävellessämme päädyimme kiipeämään Piiskopin näköalatasanteelle pitkiä portaita pitkin. Itselleni tuli näistä portaista olo, että olisimme olleet pidemmälläkin ulkomailla. Ei Suomessa ole vastaavia. Puolessa välissä portaita rankkasade yllätti meidät. Ylhäällä oli aivan turhaa ottaa kuvia, sillä tuuli meinasi jatkuvasti tarrata kiinni sateenvarjoon. Totesimme, että palaamme tänne myöhemmin ja lähdimme etsimään jotain jykevämpää sateensuojaa. Mentiin lopulta kirkon eteiseen odottamaan, että pahin sade taukoaa. Sade oli sitä luokkaa nimittäin, että vesi virtasi mini koskina mukulakivien välissä.

Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Piiskopin näköalatasanne - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni

Kulutettiin aika ennen hotelliin sisään kirjautumista ihan vain kävellen vanhassa kaupungissa ja ihmetellen. Paikka oli kummallekin täysin uusi ja minua viehätti kaikki upeat vanhat talot ja pienet kuvat. Kumppanini nauroi minulle, kun rähisin itsekseni kun ihmiset palloilivat minun ja täydellisen valokuvani tiellä.

Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinna vanha kaupunki - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan vanha kaupunki - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinna vanha kaupunki - BMH - Big mamas home by Jenni

KLO. 15:00

Päästiin viimein kirjautumaan hotelliin. Tämä oli hyvä hetki ottaa myös pieni välikuolema ja levätä. Oltiin herätty joskus viiden aikaan, joten päivä alkoi hieman painaa jo. Oltiin valittu meille Hector Container hotelli, jossa hotellihuoneet oli rakennettu kontteihin. Pidettiin kumkin hotellin hauskasta ideasta ja haluttiin kokeilla sitä. Hotelli oli myös todella viihtyisä ja kuten sanottu, idea oli hauska ja se oli toteutettu todella upeasti. (Teen hotellista myös paremman arvostelun omaan postaukseensa.) Pötköteltiin joku 30 minuuttia ja minä vaihdoin vaatteet ennen kuin lähdettiin taas liikkelle. Pieni lepohetki tuli kyllä todella tarpeeseen, koska oltiin oltu liikkeellä ihan aamusta asti.

Hektor Container hotel - BMH - Big mamas home by Jenni Hektor Container hotel - BMH - Big mamas home by Jenni Hektor Container hotel - BMH - Big mamas home by Jenni Hektor Container hotel - BMH - Big mamas home by Jenni

KLO. 17:00

Lähdettiin kävelemään hiljakseen kohti ravintolaa, johon meillä oli pöytävaraus. Käytiin paikallisen kaupan kautta, sillä kumppani halusi ostaa vesipullon meille mukaan. Minä ihastelin Telliskiven upeita graffitteja. Meidän valitsema ravintola sijaitsi vanhan kaupungin rajalla, joten käveltiin sinne ihan rauhakseltaan ilman mitään kiirettä.

Telliskivi Tallinna - BMH - Big mamas home by Jenni Telliskivi Tallinna - BMH - Big mamas home Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni

KLO. 18:00

Oltiin valittu dinneripaikaksi ravintola Manna La Roosa, josta oltiin saatu kehuja. Oltiin varattu pöytä samana päivänä varmuuden vuoksi. Mikä oli ihan hyvä veto, koska porukkaa alkoi tulemaan paikan päälle siinä kuuden jälkeen ja isossa osassa pöydissä oli joku. Ruoka oli tosi hyvää. Syötiin alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka. Alku ja jälkiruoka oli omalla kohdallani todella hyviä. Pääruuaksi tilasin burgerin, joka oli keskinkertainen, mutta ei huono. Kumppanini tilasi itselleen risoton, joka oli kuulemma parhaimpia mitä hän on syönyt. Joten ehkä minun olisi pitänyt tilata jotain muuta itselleni.

Manna La Roosa Tallinna - BMH - Big mamas home by Jenni Manna La Roosa - Tallinna - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Manna La Roosa Tallinna - BMH - Big mamas home by Jenni

KLO. 20:00

Lähdettiin syömisen jälkeen vielä kiertelemään vanhaan kaupunkiin ja suunnattiin nyt ilman selkeytyessä uudelleen Piiskopin näköalatasanteelle. Nyt saatiin otettua siellä kuvat ihan mielettömästä näköalasta. Poikaystäväni voi lievästi pahoin, kun minä kurkottelin kaiteen yli. Kammotaan kumpikin korkeita paikkoja, mutta minulle olosuhteet olivat sellaiset, että minua ei hirvittänyt korkealla.

Piiskopin näköalatasanne - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Piiskopin näköalatasanne - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni

Oli ihanaa kävellä kaupungin halki auringon laskiessa. Telliskivessä jatkoin ihan mielettömien graffittien ihailua. Nähtiin myös jonkinlainen klubi, joka oli tehty vanhoista busseista. Harmi vaan ettei se ollut auki. Olisin muuten raahannut kumppanini sinne drinkeille koska paikka näytti niin kivalta.

Hotellilla katsottiin sängyssä meidän marvelmaratonin seuraava leffa Captain Marvel. Vähän teki leffan katsominen tiukkaa, sillä koko päivän kävely tuntui kyllä kropassa.

Telliskivi Tallinna - BMH - Big mamas home Telliskivi Tallinna - BMH - Big mamas home by Jenni Telliskivi Tallinna - BMH - Big mamas home by Jenni

Maanantai

KLO. 09:00

Herättiin aamulla hyvin levänneinä ja lähdettiin aamupalalle. Hektor Containerissa aamupala tehtiin tilauksesta, eli saatiin tuoretta kahvia ja kanatoast tuoreeltaan nenän eteen. Henkilökohtaisesti tykkään tällaisista pienemmistä aamiaisista enemmän kuin buffeteista. Ruokaa on riittävästi ja väittäisin, että ruokahävikin määrä on näissä vähäisempi. Plus tuore kahvi on aina parempaa, kuin pannussa tai termoksessa seissyt.

Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Hektor Container hotelli - BMH - Big mamas home by Jenni Hektor Container hotelli - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni

KLO. 11:15

Kirjauduttiin ulos hotellista ja päätettiin viedä matkatavarat nyt vuorostaan satamaan säilöön. Meidän paluulaiva lähti klo 18 alkuillasta, joten meillä oli vielä tehokkaasti aikaa kierrellä Tallinnassa ja ostaa vähän tuliaisia lapsille. Ei meillä toki ihan hirveästi matkatavaraa ollut, mutta sen verran kuitenkin, että oli helpompaa, kun tavarat jätettiin säilöön.

Rottermann - Tallinna - BMH - Big mamas home by Jenni Rottermann - Tallinna - BMH - Big mamas home by Jenni Rottermann - Tallinna - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni

KLO. 12:00

Satamasta lähdettiin kävelemään kohti Rotermannin korttelialuetta. Suunta valikoitui täysin summan mutikassa. Ajateltiin nimittäin käydä Viru keskuksessa katselemassa rauhassa kauppoja ja meidän reitti kulki sinne Rotermannin läpi. Ihastuin siellä siihen, miten kaupunginosassa oli yhdistetty uskomattoman taidokkaasti uutta ja vanhaa. Se oli aivan häkellyttävää. Moderninpi arkkitehtuuri vei muutenkin minun sydämeni ihan täysin, koska se oli ihan mieletöntä. Suomessa ei osata rakentaa lainkaan samalla tavalla. Sekä Rotermannissa, että Telliskivessä näkyi paljon taidetta, lähinnä veistoksia, kaduilla. Ja panin merkille, että melkein jokaisen teoksen päällä leikki lapsia. Mikä oli aika hauska panna merkille.

Kierrettiin tässä välissä tosiaan Viru keskuksen kaupoissa ja pyörähdettiin nopeasti myös vanhassa kaupungissa. Erässtä design kaupasta löysin itselleni niitä tuliaisia. Viru keskuksen ylimmässä kerroksessa oli aivan mieletön, iso kirjakauppa, joka teki itseeni vaikutuksen. Siellä oli vaikka ja mitä. Sekä minulle, että nörttipoikaystäväleni. Meinasin jo kantaa kassalle yhden minimaljakkosetin, mutta se jäi lopulta kauppaan. Esikoiselle löydettiin söpöjä kyniä, kumi ja teroitin koulua varten.

Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Kirjakauppa - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni

KLO. 14:30

Tähän mennessä lasten tuliaiset oli ostettu. Ostin heille vaatteita, joita he tarvitsisivat muutoinkin. Heille kun on vielä näin pieninä aivan sama, mistä kyseinen tavara tulee. Meillä alkoi olla nyt nälkä, joten päätimme valita ruokapaikan. Päädyimme vanhasta kaupungista takaisin Rotermanniin ja siellä ravintolaan nimeltä Platz. Valittiin kumpikin ruuaksi pihvit.

Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Platz Tallinna - BMH - Big mamas home by Jenni Platz Tallinna - BMH - Big mamas home by Jenni

Klo. 15:30

Ruuan jälkeen lähdettiin vielä vanhaan kaupunkiin metsästämään jälkiruuaksi jäätelöä. Kumpikin haaveili jostain pienestä jäätelöpuodista, josta saisi käsin tehtyä jäätelöä, mutta toisin kävi. Päädyttiin amerikkailaisen suurketjun Baskin Robbinsin jäätelökaukaloille. Jäätelö oli ihan hyvää. Maku toi hyvin vahvasti mieleen Ben’n Jerry-jäätelöt.

Tässä vaiheessa lähdettiin hiljalleen kävelemään kohti satamaa. Klo 18:sta oli vielä aikaa enemmän, kuin toivotut 45 minuuttia, mutta alettiin molemmat olemaan aika loppu ja valmiit tähän lomaan. Se oli kuitenkin kaikin puolin onnistunut ja ihana loma. Ollaan puhuttu, että jossain vaiheessa tultaisiin uudestaan ja oltaisiin ehkä vähän pidempään.

Tallinna on selkeästi todella aliarvostettu lomakohde. Me nähtiin vasta ihan murto-osa ja meillä jäi vielä paljon nähtävää seuraaville kerroille. Mietin, että missäköhän vaiheessa sitä uskaltaisi ottaa lapset mukaan. Ehkä jollekin päiväristeilylle?

-Jenni

Seuraa minua: Instagram / Facebook / Tiktok

Muut tilini: @bmhinterior / @elise_visuals / @plustyylit

LUE MYÖS

Tallinnan reissun asut ja mitä pakkasin mukaan

Postikortteja Tallinnasta

Sinkkuäitien kesäviikonloppu

Nyt se on varmaa!

Hilltop Forest – Pieni paratiisi keskellä metsää

Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni Tallinnan matkapäiväkirja - BMH - Big mamas home by Jenni

1. Marketta Salonen kirjoitti:

Kiitos – olipa mukava matkakertomus, ihan lipsahdin mukaan tuonne reissulle ja alkoi tehdä mieli Tallinnaan. Tuo ensin mainitsemasi tori tai tuo missä oli valtavasti vihanneksiakin, onko se kaukana satamasta?

2. villananna kirjoitti:

Joo, Tallinnassa ei oikein ravintolat panosta noihin hamppareihin. Mut Balti Jaama Turgissa on hampparipaikka, josta saa kyllä ihan parhaat hampparit.

• Jenni - BMH kirjoitti:

Okei. Tää oli hyvä tieto ensi kertaa varten. : D Eli Tallinnassa jotain muuta, kuin hampparia, paitsi tuolla Balti Jaama Turgissa.